Gestaltcoaching

NGI_coachingutdanningen_350x347

Gestalt som metode for å jobbe med endring i organisasjoner har eksistert i over 40 år. I Norge er det en ung, men rik tradisjon for å bruke gestaltmetoder i organisasjoner. Forsvaret var blant de aller første som tok metoden i bruk i sin lederopplæring allerede midten av 80 tallet. Senere har den bredt om seg til ulike lederutviklingsprogrammer, til store virksomheter og ikke minst til privatpraktiserende konsulenter og coacher. Gestaltfagets relasjonelle fokus gir deg kompetanse til å styrke den psykologiske tryggheten i organisasjonen. Vår tids stadig raskere endringstakt, bidrar til at metoden har blitt særlig etterspurt i organisasjoner hvor byråkrati og silotenkning må vike for flate strukturerer og agile arbeidsformer.

Studiets målgruppe er bred og favner alle som jobber sammen med andre. Det være seg endringsprosjekter og organisasjonsutvikling; som coach, veileder, konsulent eller leder. Eller innen salg og markedsføring, hvor samspill med andre er viktig for å nå resultater. Eller for deg som ønsker å bygge kompetanse for å gå inn i en jobb hvor de relasjonelle ferdighetene er i fokus.

Studiet er erfaringsbasert, slik at du bringer inn din egen erfaring og kontinuerlig utvikler denne ved å tilegne deg nye ferdigheter gjennom ferdighetstrening, både i klasserommet, i veiledning, i kollokviegrupper og i relevant praksis.

Studiet gir 60 studiepoeng og gir deg rett til å søke medlemskap i GPO, en medlemsforening for gestaltpraktiserende i organisasjoner.

År 1

Studiepoeng

60

Omfang

2-åring deltidsutdanning

Studieplan 

Studieplan CO

* Under revidering

Søknadsfrist

1.juni 2025

Oppstart

Høst 2025

Timeplan

Timeplan 2025-2026

Studiested

Sandvika

Studieavgift pr. år*

93 800 kr.

Studieavgiften inkluderer læreterapi og eksamensavgift. * Gjelder for studieåret 2025/2026
Registrering- og semesteravgift til studentsamskipnaden kommer i tillegg.

Emne: Teori og metode i gestaltorientert praksis

Det første året blir det gitt innføring i gestaltcoaching som metode i arbeid med enkeltindivider, grupper og team. Det blir undervist i grunnleggende begreper i gestalt og den historiske bakgrunnen som gestalt bygger på. Det blir videre fokusert på hvordan ulike teorier og metoder fra gestalt brukes i arbeidet som coach og i organisasjonsutvikling. Videre vil du lære ulike prosessmodeller for endring og hvordan du som coach benytter disse i de ulike fasene i en utviklingsprosess. I tillegg til klasseromsundervisning skal du gå i individuell coaching. Både for å jobbe med egenutvikling og for å erfare gestaltcoaching.

År 2
Emne: Ferdigheter og egenskaper i gestaltorientert praksis

Fokus i undervisningen det andre året er å erfare rollen som gestaltcoach gjennom praktisering, innøving av ferdigheter og fordypning i gestaltcoaching som metode. Allerede ved oppstart av studiets andre år vil du få mulighet til å ta i mot egne klienter i coaching. Erfaringen du tilegner deg fra dette arbeidet bringer du med deg i en veiledningsgruppe hvor du mottar veiledning sammen med andre studenter, slik at du utvikler kvaliteten på din praksis som coach. I år to undervises det også i ulike etiske aspekter ved coaching, og du arbeider med å integrere din tidligere utdanning, yrkes- og livserfaring med gestaltfilosofi og metodikk. I år to undervises det også videre i temaet grupper og hvordan jobbe med konflikter i grupper og team.

Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Det er en fordel om søkeren har erfaring fra arbeid med mennesker innen ledelse, kundebehandling eller rådgivning, enten profesjonelt eller fra frivillig sektor.

Offentlig godkjenning
Fullført studium gir 60 studiepoeng.
Studiet er godkjent for søknad om lån og stipend fra Lånekassen.
Søke stipend og lån til utdanning?

PRAKTISK INFORMASJON

Studieavgiften dekker:

– Lærecoaching (30 timer i løpet av utdanningen).

– Eksamensavgift for 1. forsøk av års avsluttende eksamen i 1.år
– Eksamensavgift for 1. forsøk muntlig og skriftlig eksamen i 2. år.
– Veiledning på skriftlig eksamensoppgave i 2. år
– Gruppeveiledning i vår semester 1. år
– Gruppeveiledning i 2. år
– Undervisning og utstyr i forbindelse med undervisning
– Kompendium

Studieavgiften dekker ikke:

– Litteratur utenom kompendium

– Registreringsavgift på kr. 4900.-. Kun første studieår.
– Semesteravgift til studentsamskipnaden.

– Eksamensavgift hvis eksamensforsøk 2. og 3. benyttes.

Studieavgiften økes noe hver høst ved oppstart av nytt studieår. Beløpet vil tilsvare minimum konsumprisindeksen.

*For 2. studieår økes studieavgiften ytterligere med kr. 2500 per semester på grunn av veiledning.

Studiemåter og undervisningsmetoder

Erfaringsbaserte læring

I studiet anvendes konfluent pedagogikk, det vi kaller erfaringsbasert læring. I erfaringsbasert læring tar vi sikte på at alle prosesser i undervisning, læring og veiledning skal flyte sammen mot samme mål. I første rekke gjelder dette de intellektuelle, de emosjonelle og de psykomotoriske aspekterVi har egne erfaringer og opplevelser som ligger til grunn for innsikt og ny erkjennelse gjennom refleksjon. I undervisningen brukes derfor ulike praktiske, erfaringsbaserte øvelser. Studenten skal både ha individuell læringscoaching og utøve ferdighetstrening som coach i løpet av studiet. Studentene veiledes til oppmerksomhet på egne holdninger og personlige prosesser. De bruker seg selv, sin egen arbeidslivs historie og egne erfaringer og utfordringer knyttet til arbeidsplassen under innlæringen.

Innlæring av teori

Det forutsettes at studenten leser den anbefalte litteraturen. Hva den enkelte ellers trenger for å tilegne seg og integrere kunnskapen om gestalt, er individuelt og er en del av den personlige prosessen de to årene.

Læringsmiljø 

Når vi jobber erfaringsbasert blir studentgruppen essensielle læringspartnere. Prosesser som skjer i arbeidsgrupper og i plenum brukes i undervisningen, det reflekteres og det settes teori på fenomenene som skjer.  Her blir den enkelte kjent med hvordan hen påvirker og blir påvirket. Studenten blir kjent med egne interaksjonsmønstre og invitert til å prøve ut nye former for sosial atferd. Innsikt i gruppeprosesser, det som skjer der mange mennesker møtes, læres ved oppmerksomhet på egen deltagelse i gruppen, felles refleksjon og ved at erfaringene relateres kontinuerlig til teorien. Læringen skjer på flere arenaer som samvirker i utviklingsprosessen; i klasserommet, i grupper, i kollokviegrupper, i veiledning, hos coach, og i relevant praksis.

Logg

Studentene skal skrive logg fra hver samling. Et av kravene til å bli coach er at vedkommende lærer å ta «metaposisjon». Med dette menes at studenten blir i stand til å se seg selv utenfra og beskrive sin egen situasjon. Loggskriving er et ledd i denne læringen.

Lærecoaching
Studentene er pålagt 30 timer obligatorisk individuell coaching. Hensikten er å utvikle innsikt i egen personlig prosess, og få erfaring fra rollen som mottager av coaching. Denne lærecoachingen er inkludert i studieavgiften. En coachingtime utgjør 60 minutter.

NGI vil ha tilgjengelige gestaltcoacher som skal benyttes til gjennomføring av lærecoaching. Nærmere informasjon om gjennomføring av lærecoaching kommer i god tid før studiestart. 

Veiledning
Andre år skal studentene motta 24 timer obligatorisk veiledning på sitt eget arbeide som coach. Denne veiledningen foregår i gruppe. Studenten skal her presentere situasjoner og problemstillinger fra sin egen praksis og eller i arbeidssituasjon som coach. Denne veiledningen er inkludert i studieavgiften.