Låneregler

Registrer deg som bibliotekbruker!
Da kan du låne alt NGI-biblioteket har til utlån. Og du får tilgang online via TOW til oversikt over dine lån og kan selv enkelt forlenge lånetiden. Samt at du kan reservere/bestille via TOW alle bøker du ønsker å låne.

NGIs bibliotekar Martha E. Frislid oppfordrer alle studenter og ansatte til å benytte biblioteket og tjenestene vi tilbyr.
Om utlånstid og reservering av medier
  • Utlånstid er fem uker for alle typer medier.
  • Lånet kan fornyes inntil tre ganger dersom det ikke er venteliste på det du har lånt.
  • Videre reserverer vi gjerne det du vil låne. Reserverte medier må hentes innen én uke etter at hentemelding er sendt. Hvis det blir vanskelig, sender du e-post til biblioteket for å avtale for annet hentetidspunkt.

Kom i bibliotekets åpningstid (tirsdag og fredag kl. 8.30-15) for å hente. Eller ta kontakt med skolens kontorpersonale mellom kl. 9 og 15.30 på dager biblioteket er ubetjent.

****

Hva skjer når lånetida går ut?
  1. To dager før forfallsdato får låner SMS om at lånet snart forfaller.
  2. Etter forfall, får låner purremelding på e-post og det vil påløpe et forsinkelsesgebyr på kr. 50,-.
  3. Etter en eventuell andre purremelding, får låner et siste varsel på e-post med oversikt over de mediene purringen gjelder samt nok et purregebyr på kr. 50,-. Lånekontoen blir sperret, og låner kan ikke låne mer før lånet blir returnert og purregebyr er betalt.
    Purregebyrene betales med Vipps til # 113827 (Norsk Gestaltinstitutt AS).
    • NB: Skriv i tekstfeltet at betalingen gjelder «Purregebyr til biblioteket».
      Send så Vipps-kvitteringen på e-post til bibliotek@gestalt.no. Alternativt kan vi sende faktura til låner for betaling av gebyret.
  4. Hvis låner også får en tredje purremelding fra biblioteket, får låneren brev på e-post om erstatningskravet. Da har låner 14 dagers frist for å tilbakelevere materialet eller betale minimum kr. 900,- pr. lånte dokument.
  5. Hvis det som er lånt ikke er gjort opp for etter 14 dager da, får låner tilsendt faktura på minimum kr. 900,- pr. lån. Før forfallsdato på fakturaen kan lån fortsatt returneres eller eventuelt erstattes og blir da kreditert på fakturaen. Hvis noe fortsatt gjenstår å erstatte, må dette betales for innen forfallsdato på fakturaen.
  6. Hvis faktura ikke blir betalt innen forfallsdato blir regningen sendt til inkasso. Da må hele regningen pluss påløpende utgifter betales. Og låner kan ikke lenger gjøre opp på annen måte. 

Om erstatningsansvaret
Ved endt lånetid får låner purring på e-post. Etter en 3. purring sender vi brev med varsel om erstatningsansvaret:

«Hvis biblioteket taper sine bøker fordi de ikke blir returnert, blir det på sikt lite igjen for bibliotekets brukere å låne!»
Låner er personlig ansvarlig for sine lån og må erstatte eventuelle tap eller skade. For alle dokumenttyper er erstatningskravet minimum kr. 900 pr. dokument. For enkelte dokumenter er erstatningsbeløpet høyere.

NB: Ved ignorering av varsel blir erstatningskravet sendt til inkasso.